Quins motius ens porten a la vaga?

1.Un model universitari que busca la desigualtat”

  • Reducció en beques generals
  • El “criteri d’excel·lència” en els estudis es converteix en un paràmetre imprescindible, en comptes del “criteri de capacitat econòmica”
  • Eliminació de les beques erasmus
  • Augment indiscriminat de taxes.
  • Necessitat d’accedir a un màster: Tan sols uns pocs es poden permetre una educació especialitzada amb els màsters. D’acord amb Mas-Colell es seguirà caminant cap a la homogeneïtzació dels graus (eliminació de més carreres, graus menys especialitzats, etc..) i l’especialització en màsters.
  • Avaluació continua: dificulta compaginar estudis-feina

2.Un model universitari que viu del finançament privat, no és una model d’universitat pública”

Tal i com es preveia amb Bolonya, es busca un augment del finançament privat, això significa que les famílies han de sufragar bona part dels costos dels seus estudis. A la vegada significa que es busquen fonts de finançament  al sector privat.A grans trets comporta que l’oferta docent la delimita l’empresa X; que els fruits de l’educació els reculli l’empresa X; professionalització de les carreres, etc..

3.Un model universitari que precaritza PDI i PAS”

Les retallades estan precaritzant les condicions de treball tant del personal docent i investigador com del d’administració i serveis quan no, directament, provocant el seu acomiadament. Un contracte fix i indefinit és un dret de tot treballador dins i fora de l’àmbit públic, i no pas un privilegi.

4.La precarització laboral ens dur a la pèrdua de qualitat i excel·lència”

5.Volem més transparència en la gestió”

Les progressives reformes universitàries han impulsat un model de governança de la Universitat que hibrida un model empresarial amb el model de gestió pública. Aquesta hibridació s’ha traduït en una manca de transparència en la gestió que no es conseqüent amb una institució de caràcter públic.

6.Pèrdua de control democràtic de les universitats públiques”

Si ara ja no s’escolta als estudiants/PAS/PDI, s’està elaborant una reforma en la que es pretenen minimitzar la participació de la comunitat universitària a favor d’un sistema jeràrquic dominat per representants del poder empresarial.

7.la societat catalana té dret a un ús ple de la llengua pròpia del país en l’educació superior”

8.Un model universitari que es justifica amb la crisi socioeconòmica però que va nèixer molt abans”

És un model que neix amb la Declaració de Bolonya, que els estudiants van denunciar durament malgrat la repressió. La manca d’inversió pública no és una novetat dels darrers anys, l’Estat Espanyol inverteix en educació la meitat de França o Alemanya aproximadament. L’endeutament de les universitats públiques ja era patent abans del 2007. De fet, les “xapuses” de Bolonya ja es preveien precisament en aquest moment, quan els estudiants ja denunciaven la manca d’infraestructura de les universitats en el moment. Tot i així, coneixent-ne les conseqüències, van seguir endavant malgrat les reivindicacions estudiantils al respecte.

La situació pressupostària de les universitats, acompanyada  de l’estratègia de privatització (Procés de Bolonya), ens duen a la situació actual.

Per què faig vaga?

Els i les estudiants de les assemblees també participem de les miques institucionals on ens deixen participar. És per això que, més que ningú, hem vist com les vies de diàleg s’han esgotat.

Podríem optar per la passivitat davant de les successives reformes. Però no podem veure com arruïnen la qualitat de la nostra universitat; prohibeixen l’entrada aquells que tenen les butxaques buides; reprimeixen la lluita estudiantil. És per això que hem decidit fer quelcom entres tots, i una de les eines de les quals disposem és la vaga. Però de moment, tan sols tenim l’aturada de classes a les nostres mans, una demostració de força, una eina de pressió i de lluita que donarà fruits si tots ens hi impliquem.

Potser un dia no és suficient, potser els que ho patim més som els estudiants, potser no aturarem res, potser existeixen altres mesures més efectives. Vine a l’assemblea i proposa!

Les vagues estudiantils han donat fruits a llocs com Colòmbia o Canadà.

I si estic – o no – d’acord amb les vostres reivindicacions/eines de lluita

Qualsevol aportació que es vulgui fer pot ser absolutament enriquidora pel moviment estudiantil. És per això que volem recordar que els espais de debat són les assemblees de facultat. Es reuneixen setmanalment i òbviament no cal dir que totes i tots hi teniu les portes obertes.

I si tinc seminari un dia de vaga?

Sovint ens trobem amb el presumpte dret individual d’assistir a classe que frena el dret col·lectiu de secundar la vaga d’uns quants, atès que el seminari s’impartirà i es sancionarà la no assistència dels vaguistes.

Si us trobeu en una situació semblant, contacteu amb nosaltres: us informarem sobre el protocol d’actuació i us ajudarem a que no us penalitzin. tenimdretavaga@gmail.com

No dubteu en contactar amb nosaltres per qualsevol altre dubte!

Vaga d’Estudiants 11 d’octubre

Deixa un comentari, no cal que escriguis ni nom ni correu electrònic

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s